CO ZROBIĆ JAK POJAWIĄ SIĘ PROBLEMY PRZY ODBIORZE MIESZKANIA?
1. Przeniesienie na nabywcę praw wynikających z umowy deweloperskiej albo umowy - czyli podpisanie aktu notarialnego. Jest poprzedzone odbiorem lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego przez nabywcę.
Odbiór ten następuje odpowiednio po uprawomocnieniu się decyzji o pozwoleniu na użytkowanie albo zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego przy braku sprzeciwu ze strony tego organu.
Pamiętaj, że pozwolenie na użytkowanie to gwarancja legalnego użytkowania mieszkania.
2. Odbiór, o którym mowa w ust. 1, jest dokonywany w obecności nabywcy.
Pamiętaj, że też jesteś stroną tego ważnego wydarzenia. Masz prawo wnosić uwagi.
3. Z odbioru, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, do którego nabywca może zgłosić wady lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego. W protokole odnotowuje się również odmowę dokonania odbioru przez nabywcę w przypadku stwierdzenia wady istotnej, uznanie wady istotnej przez dewelopera albo odmowę uznania wady istotnej przez dewelopera.
Masz prawo do zgłaszania, wszelkich usterek. Jeśli deweloper odmawia wpisania usterek, bądź asertywny i odnotuj uwagę o tym, zapisz że protokół jest jednostronny. W takiej sytuacji stwórz swój protokół i przekaż deweloperowi.
4. Deweloper jest obowiązany w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 3, przekazać nabywcy na papierze lub innym trwałym nośniku:
- informację o uznaniu wad albo
- oświadczenie o odmowie uznania wad oraz o przyczynach tej odmowy.
5. Jeżeli deweloper nie poinformuje nabywcy o uznaniu wad albo o odmowie uznania wad oraz jej przyczynach w terminie, o którym mowa w ust. 4, uważa się, że uznał wady.
Pamiętaj, że to nie Ty masz pilnować 14 dniowego terminu.
6. Deweloper jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 3, usunąć uznane wady lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego.
Pamiętaj, żeby współdziałać z deweloperem, również podczas usuwania usterek. Nie utrudniaj mu zadania, otwieraj lokal, współpracuj. Nie daj drugiej stronie argumentu, który wytłumaczyłby ewentualne opóźnienie.
7.Jeżeli deweloper, mimo zachowania należytej staranności, nie usunie wad w terminie, o którym mowa w ust. 6, wskazuje inny termin usunięcia wad wraz z uzasadnieniem opóźnienia. Termin ten nie może powodować nadmiernych niedogodności dla nabywcy.
8. Jeżeli deweloper nie usunie wad w terminie wskazanym na podstawie ust. 7 albo nie wskaże takiego terminu, nabywca wyznacza deweloperowi nowy termin na usunięcie wad. Po bezskutecznym upływie tego terminu nabywca może usunąć wady na koszt dewelopera.